maanantaina, marraskuuta 28, 2005

Hans Gynther

Viime yö meni taas pohjois-Atlantilla liittoutuneiden saattueita metsästäessä. Viimeaikaisten sotaunieni kärkipaikalle on noussut tämä sukellusvenen kapteeni uni. Kaava on lähes joka kerta sama, saalistus matkalle lähdetään pohjois-Ranskasta. Olen kapteeni Hans Gynther ja miehistö on nuoria pojan kloppeja( olen tainnut nähdä das bootin muutaman kerran liian usein). Uni ei koskaan ehdi loppua, vaan herään tai aihe vaihtuu, ennekuin pääsemme kotisataman turvaan. Syy miksi uni ei ehkä koskaan lopu on, että pelkään alitajuntani alitajunnassa liikaa kuolemaa. 3/4 saksalais sukkelusveneestä ei koskaan palannut.

Osaisikohan joku etevä unitutkija selvittää viehtymykseni sota ja varsinkin sukellusveneuniin. Mielenkiintoiseksi nämä minun unet tekee se, että katson itse olevani huomattavasti lähempänä pasifistia kuin sotilasta tai ehkä kyse onkin juuri siitä? Hain kyllä aikanani, jopa vapaaehtoisesti palvelukseen jo 17-vuotiaana, mutta en pääsyt, koska Suomen armeija piti juuri sairastamaani silmätulehdusta, niin pahana ettei minulla ollut asiaa sotaväkeen. Tästä alkoi vuosien kutsunta putki, joka lopulta päätyi vapautukseen asepalvelusta, sairauteni takia. Nämä joka vuotiset kutsunnat olivat minun onneni. 5-vuodessa nuoren miehen mieli muuttui niin, että en enää loppuvaiheessa olisikkaan halunnut sotaväkeen vaan olisin valinnut siviilipalveluksen, samaa mieltä olen vielä nykyäänkin.

Arvostan kyllä suuresti esi-isiemme uhrauksia vapautemme puolesta, mutta en pystyisi missään tapauksessa ampumaan toista ihmistä. Olen ristiriitaisessa tilanteessa. Koen, että olen velkkaa esi-isillemme sen että jatkan vapaan Suomen puolustamista ja teen osani, mutta toisaalta ajatus siitä että seisoisin rintamalla ja ampuisin vastassani seisovaa ihmistä on mahdoton. Ehkä tässä ristiriidassa onkin vastaus kysymykseen miksi näen sotaunia, vaikka olen pasifisti. No tuskin selitys on näin yksinkertainen uskoisin, että ihmisen mieli on niin monikerroksinen, että yksiselitteisen vastauksen antaminen on mahdotonta.

Leikitään, että herra Freud eläisi ja tutkisi uniani. Toivoisin, että hän sanoisi "sukellusveneesi on vain sukellusvene", muuten minulla saattaisi olla aikamonen kompleksi miehuuteni kanssa.